Darbe teşebbüsü gibi olağanüstü bir durum karşısında tedbir olarak 3 ay süreyle olağanüstü hal ilan edilmiştir. Peki olağanüstü hal nedir?
Darbe teşebbüsü gibi olağanüstü bir durum karşısında
tedbir olarak 3 ay süreyle olağanüstü hal ilan edilmiştir. Peki olağanüstü hal
nedir?
Olağanüstü halin ne olduğu anlamak için öncelikle
Anayasa'ya bakmamız gerekiyor. Doğrudan Anayasa Metnini aşağıda sunuyoruz.
MADDE 119. –
Tabiî afet, tehlikeli salgın hastalıklar veya ağır ekonomik bunalım hallerinde,
Cumhurbaşkanı başkanlığında toplanan Bakanlar Kurulu, yurdun bir veya birden
fazla bölgesinde veya bütününde süresi altı ayı geçmemek üzere olağanüstü hal
ilân edebilir.
MADDE 120. –
Anayasa ile kurulan hür demokrasi düzenini veya temel hak ve hürriyetleri
ortadan kaldırmaya yönelik yaygın şiddet hareketlerine ait ciddî belirtilerin
ortaya çıkması veya şiddet olayları sebebiyle kamu düzeninin ciddî şekilde
bozulması hallerinde, Cumhurbaşkanı başkanlığında toplanan Bakanlar Kurulu,
Millî Güvenlik Kurulunun da görüşünü aldıktan sonra yurdun bir veya birden
fazla bölgesinde veya bütününde, süresi altı ayı geçmemek üzere olağanüstü hal
ilân edebilir.
3. Olağanüstü
hallerle ilgili düzenleme
MADDE 121. –
Anayasanın 119 ve 120 nci maddeleri uyarınca olağanüstü hal ilânına karar
verilmesi durumunda, bu karar Resmî Gazetede yayımlanır ve hemen Türkiye Büyük
Millet Meclisinin onayına sunulur. Türkiye Büyük Millet Meclisi tatilde ise
derhal toplantıya çağırılır. Meclis, olağanüstü hal süresini değiştirebilir,
Bakanlar Kurulunun istemi üzerine, her defasında dört ayı geçmemek üzere,
süreyi uzatabilir veya olağanüstü hali kaldırabilir.
119 uncu madde
uyarınca ilân edilen olağanüstü hallerde vatandaşlar için getirilecek para, mal
ve çalışma yükümlülükleri ile olağanüstü hallerin her türü için ayrı ayrı
geçerli olmak üzere, Anayasanın 15 inci maddesindeki ilkeler doğrultusunda
temel hak ve hürriyetlerin nasıl sınırlanacağı veya nasıl durdurulacağı, halin
gerektirdiği tedbirlerin nasıl ve ne suretle alınacağı, kamu hizmeti
görevlilerine ne gibi yetkiler verileceği, görevlilerin durumlarında ne gibi
değişiklikler yapılacağı ve olağanüstü yönetim usulleri, Olağanüstü Hal
Kanununda düzenlenir.
Olağanüstü hal
süresince, Cumhurbaşkanının başkanlığında toplanan Bakanlar Kurulu, olağanüstü
halin gerekli kıldığı konularda, kanun hükmünde kararnameler çıkarabilir. Bu
kararnameler, Resmî Gazetede yayımlanır ve aynı gün Türkiye Büyük Millet Meclisinin
onayına sunulur; bunların Meclisce onaylanmasına ilişkin süre ve usul,
İçtüzükte belirlenir.
Olağanüstü hal kısaca OHAL
olarak ifade edilmektedir.
Anayasa temel dayanak olmakla beraber aşağıdaki kanuna dayanır.
OLAĞANÜSTÜ HAL
KANUNU
Kanun Numarası
: 2935
Kabul Tarihi :
25/10/1983 Yayımlandığı
R.Gazete :
Tarih : 27/10/1983
Sayı: 18204
OHAL İle
Amaçlanan Nedir?
Madde 1 – Bu
Kanunun amacı,
a) Tabii afet, tehlikeli salgın hastalıklar
veya ağır ekonomik bunalım,
b) Anayasa ile kurulan hür demokrasi düzenini
veya temel hak ve hürriyetleri ortadan kaldırmaya yönelik yaygın
şiddet
hareketlerine ait ciddi belirtilerin ortaya çıkması veya şiddet olayları
sebebiyle kamu düzeninin ciddi şekilde
bozulması,
Durumlarında olağanüstü hal ilan edilmesi ve
usulleriyle olağanüstü hallerde uygulanacak hükümleri belirlemektir.
OHAL Ne Kadar
Sürecek?
Her ne kadar 6 aya kadar OHAL söz konusu olabilecek
ise de 3 aya kadar OHAL kararı verilmiş olmasını sürecin işleyişi açısından yeterli
görüşmüştür. Ancak ihtiyaç halinde OHAL uzatılabilir. Kamu düzenin sağlanması
için 3 ayın yeterli olup olmadığını zaman gösterecek.
OHAL Süreci Nasıl
İşleyecek?
OHAL kararı Resmi Gazete de yayınlanacak. TBMM
onayına sunulacak. OHAL için kanuni düzenlemeler için Bakanlar Kurulu Kanun
Hükmünde Kararnameler (KHK) çıkaracak. Bu KHK’ler ile ne tür tedbirler alındığı
göreceğiz.
OHAL İle Ne
Tür Yükümlülükler Getirilebilir?
OHal Kanunu parasal, mali ve çalışma yükümlülüklerinin getirilebileceğini öngörüyor.
OHAL ile Ne Tür
Tedbirler Alınabilir?
Bu tedbirler adı geçen kanunun 9. Maddesinde detaylı
olarak sayılıyor.
Alınacak
tedbirler:
Madde 9 – Tabii afet ve tehlikeli salgın
hastalıklar sebebiyle olağanüstü hal ilanında, olağanüstü hal ilanını
gerektiren
hususlar gözönünde bulundurularak aşağıda yazılı tedbirler alınabilir:
a) Bölgenin belirli yerlerinde yerleşimi yasaklamak,
belirli yerleşim yerlerine girişi ve buralardan çıkışı sınırlamak,belli yerleşim
yerlerini boşaltmak veya başka yerlere nakletmek,
b) Resmi ve özel her derecedeki öğretim ve
eğitim kurumlarında öğrenime ara vermek ve öğrenci yurtlarını süreli veya süresiz
olarak kapatmak,
c) Gazino, lokanta, birahane, meyhane, lokal,
taverna, diskotek, bar, dansing, sinema, tiyatro ve benzeri eğlence yerleri ile
kulüp vesair oyun salonlarını, otel, motel, kamping, tatil köyü ve benzeri
konaklama tesislerini denetlemek ve bunların
açılma ve kapanma zamanını tayin etmek, sınırlamak, gerektiğinde kapatmak ve bu
yerleri olağanüstü halin icaplarına
göre kullanmak,
d) Bölgede olağanüstü hal hizmetlerinin
yürütülmesi ile görevli personelin yıllık izinlerini sınırlamak veya kaldırmak,
e) Bölge sınırları içerisindeki tüm haberleşme
araç ve gereçlerinden yararlanmak ve gerektiğinde bu amaçla geçici olarak bunlara
elkoymak,
f) Tehlike arz eden binaları yıkmak; sağlığı
tehdit ettiği tespit olunan taşınır ve taşınmaz mallar ile sağlığa zararlı gıda
maddelerini ve mahsullerini imha etmek,
g) Belli gıda maddeleri ile hayvan ve hayvan
yemi ve hayvan ürünlerinin bölge dışına çıkarılmasını veya bölgeyesokulmalarını
kontrol etmek, sınırlamak veya gerektiğinde yasaklamak,
h) Gerekli görülen zaruri ihtiyaç maddelerinin
dağıtımını düzenlemek,
i) Halkın beslenmesi, ısınması, temizliği ve
aydınlanması için gerekli gıda madde ve eşyalarla her türlü yakıtın, sağlığın
korunmasında, tedavide ve tıpta kullanılan ilaç, kimyevi madde, alet ve diğer
şeylerin, inşaat, sanayi, ulaşım ve tarımda
kullanılan eşya ve maddelerin, kamu için gerekli diğer mal, eşya, araç, gereç
ve her türlü maddelerin imali, satımı, dağıtımı,
depolanması ve ticareti konularında gerekli tedbirleri almak, bu yerlere
gerektiğinde elkoymak, kontrol etmek ve bu malları
satıştan kaçınan, saklayan, kaçıran, fazla fiyatla satan, imalatını durduran
veya yavaşlatanlar hakkında fiilin işleniş şekli veya
niteliği de nazara alınarak işyeri bulunduğu mahal için hayati önem taşımadığı
takdirde işyerini kapatmak,
j) Kara, deniz ve hava trafik düzenine ilişkin
tedbirleri almak, ulaştırma araçlarının bölgeye giriş ve çıkışlarını kayıtlamak
veya yasaklamak.
OHAL’i
uygulamak için ne gibi ilave tedbirler alınabilir?
Bu tedbirlerde 11. Madde detaylı olarak sayılıyor.
a) Sokağa
çıkmayı sınırlamak veya yasaklamak,
b) Belli yerlerde veya belli saatlerde
kişilerin dolaşmalarını ve toplanmalarını, araçların seyirlerini yasaklamak,
c) Kişilerin; üstünü, araçlarını, eşyalarını
aratmak ve bulunacak suç eşyası ve delil niteliğinde olanlarına el koymak,
d) Olağanüstü hal ilan edilen bölge sakinleri
ile bu bölgeye hariçten girecek kişiler için kimlik belirleyici belge taşıma
mecburiyeti koymak,
e) Gazete, dergi, broşür, kitap, el ve duvar
ilanı ve benzerlerinin basılmasını, çoğaltılmasını, yayımlanmasını ve dağıtılmasını,
bunlardan olağanüstü hal bölgesi dışında basılmış veya çoğaltılmış olanların
bölgeye sokulmasını ve dağıtılmasını
yasaklamak veya izne bağlamak; basılması ve neşri yasaklanan kitap, dergi,
gazete, broşür, afiş ve benzeri matbuayı
toplatmak,
f) Söz, yazı, resmi, film, plak, ses ve
görüntü bantlarını ve sesle yapılan her türlü yayımı denetlemek, gerektiğinde kayıtlamak
veya yasaklamak,
g) Hassasiyet taşıyan kamuya veya kişilere ait
kuruluşlara ve bankalara, kendi iç güvenliklerini sağlamak için özel koruma
tedbirleri aldırmak veya bunların artırılmasını istemek,
h) Her nevi sahne oyunlarını ve gösterilen
filmleri denetlemek, gerektiğinde durdurmak veya yasaklamak,
i) Ruhsatlı da olsa her nevi silah ve
mermilerin taşınmasını veya naklini yasaklamak,
j) Her türlü cephaneler, bombalar, tahrip
maddeleri, patlayıcı maddeler, radyoaktif maddeler veya yakıcı, aşındırıcı, yaralayıcı
eczalar veya diğer her türlü zehirler ve boğucu gazlar veya benzeri maddelerin
bulundurulmasını, hazırlanmasını, yapılmasını
veya naklini izne bağlamak veya yasaklamak ve bunlar ile bunların
hazırlanmasına veya yapılmasına yarayan eşya, alet
veya araçların teslimini istemek veya toplatmak,
k) Kamu düzeni veya kamu güvenini bozabileceği
kanısını uyandıran kişi ve toplulukların bölgeye girişiniyasaklamak, bölge
dışına çıkarmak veya bölge içerisinde belirli yerlere girmesini veya
yerleşmesini yasaklamak,
l) Bölge dahilinde güvenliklerinin sağlanması
gerekli görülen tesis veya teşekküllerin bulunduğu alanlara giriş ve çıkışı
düzenlemek, kayıtlamak veya yasaklamak,
m) Kapalı ve açık yerlerde yapılacak toplantı
ve gösteri yürüyüşlerini yasaklamak, ertelemek, izne bağlamak veya toplantı ve
gösteri yürüyüşlerinin yapılacağı yer ve zamanı tayin, tespit ve tahsis etmek,
izne bağladığı her türlü toplantıyı izletmek,
gözetim altında tutmak veya gerekiyorsa dağıtmak,
n) (Ek: 14/11/1984 - 3076/1 md.) İşçinin
isteği, ahlak ve iyi niyet kurallarına uymayan haller, sağlık sebepleri, normal emeklilik
ve belirli süresinin bitişi nedeniyle hizmet aktinin sona ermesi veya feshi
dışında kalan hallerde işçi çıkartmalarını
işverenin de durumunu dikkate alarak üç aylık bir süreyi aşmamak kaydıyla izne
bağlamak veya ertelemek,
o) (Ek: 14/11/1984 - 3076/1 md.) Dernek
faaliyetlerini; her dernek hakkında ayrı karar almak ve üç ayı geçmemek kaydıyla
durdurmak,
ö) (Ek: 14/11/1984 - 3076/1 md.; Değişik:
9/4/1990 - KHK -413/3 md.; Mülga: 9/5/1990 - 424/12 md.; Yeniden
düzenleme:
9/5/1990 - KHK - 425/1 md.;İptal:Ana. Mah.'nin 10/1/1991 tarih ve
E.1990/25,K.1991/1 sayılı kararıyla.)
p) (Ek: 25/7/1986 - KHK - 259/2 md.;
değiştirilerek kabul: 3/9/1986 - 3310/2 md.) Anayasanın 121 inci maddesine
göre, olağanüstü halin ilanına veya devamına sebep olan hallerin Türkiye
Cumhuriyeti sınırları ve mücavir yurt bölgelerimiz
üzerinde cereyan etmesi ve eylemcilerin eylemlerini müteakip komşu ülke
topraklarına sığındıklarının tespit edilmesi
durumunda, ilgili komşu ülke ile Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti arasında
varılacak mutabakat çerçevesinde, valinin talebi üzerine
ilgili komutan, eylemcileri ele geçirmek veya tesirsiz hale getirmek maksadı
ile, her defasında Genelkurmay Başkanlığı
kanalı ile Hükümetin müsaadesi tahtında, ihtiyaca göre, Kara, Hava veya Deniz
Kuvvetleri unsurları ile mahdut hedefli sınır
ötesi harekat planlayıp icra etmek.
OHAL’de Koordinasyon Nasıl Sağlanacak?
Olağanüstü
hal ilanında koordinasyon, Başbakanlıkça veya Başbakanın görevlendireceği
bakanlıkça sağlanır. Bunun için, bakanlıklar temsilcilerinden meydana gelen Olağanüstü
Hal Koordinasyon Kurulu kurulur. Olağanüstü Hal Koordinasyon Kurulunun kuruluş
ve çalışma esasları, çıkarılacak yönetmelikte gösterilir.
Görüleceği
üzere OHAL başlı başına kendine özel yasal düzenlemelerin oluşturulmasını
gerektiriyor.
OHal Kanunu Sıkıyönetim’den farklı
olarak değil Askeriyeye değil İl Valilerine Geniş Yetkiler Verir Buna Göre;
Bölge
valiliği teşkilat ve birimlerinin görevleri saklı kalmak üzere, olağanüstü hal
ilan edilen bölgelerde; olağanüstü hal ilanını gerektiren olayları ve
tedbirlerin uygulanmasını izlemek, değerlendirmek, bunlarla ilgili önerilerde
bulunmak üzere bölge valisinin başkanlığında, görevlendireceği il valileri ile
diğer kamu kuruşları yöneticilerinin, garnizon komutanı veya görevlendireceği
bir temsilcinin üye olarak katılacağı bölge olağanüstü hal kurulu kurulur.
Bölge
valisinin gerek görmesi veya olağanüstü halin bir ilde ilanı halinde, il merkezlerinde
ve ilçelerde birer olağanüstü hal bürosu oluşturulur. İl bürolarına il valisi veya
görevlendireceği vali muavini, ilçe bürolarına kaymakamlar başkanlık eder.
Adli ve idari yargı ile askeri teşkilatta
çalışan personel hariç olmak üzere, başkanlarının uygun göreceği kamu görevlileri,
olağanüstü hal süresince, bu kurul ve bürolarda kendi kadroları ile
çalıştırılabilir.
Olağanüstü
hal kurul ve bürolarının kuruluş, toplanma, karar alma, çalışma usul ve
esasları yönetmelikte belirlenir.
OHAL Tüm Ülkeyi Kapsayacak Şekilde İlan
Edilmiştir
Buna
göre;
Olağanüstü
halin uygulanmasında görev ve yetki koordine ve
işbirliği
Başbakanlıkça sağlanmak suretiyle bölge valilerine aittir. Bölge valileri; kendilerine ait görev ve
yetkilerin bir kısmını veya tamamını, illerinde olağanüstü hal ilan edilen il valilerine
devredebilirler.
Nüfusun
yoğun olduğu, tehdidin yüksek olduğu bölgelerde (İstanbul, Ankara gibi) yerlerde
bu yetki valilere devredilecektir.
Bölge Valisi Gerekli Hallerde Askeri
Birliklerden Yardım İsteyebilir
Buna
göre:
a)
Acil durumlarda bu istek, sonradan yazılı şekle dönüştürülmek kaydıyla sözlü
olarak yapılabilir.
b) Çapı askeri komutanlık tarafından tayin
edilen ve muhtemel olaylar için istenen askeri kuvvet, ilgili il valisinin
degörüşleri
alınarak, olaylara hızla el koymaya uygun yerde hazır bulundurulur.
Ani ve olağanüstü olaylar için istenen askeri
kuvvet ise, derhal bölge valisi tarafından verilen görevleri kendi
komutanının
sorumluluğu altında ve onun emir ve talimatına göre, Türk Silahlı Kuvvetleri İç
Hizmet Kanununda belirtilen
yetkiler
ile kolluk kuvvetlerinin genel güvenliği sağlamada sahip olduğu yetkileri
kullanarak yerine getirir.
c) Güvenlik kuvvetleri ile yardıma gelen
askeri kuvvet arasındaki işbirliği ve koordinasyon, emir ve komutaya ilişkin
esaslar,
bölge valisi ile bölgedeki en üst askeri komutan tarafından tespit edilir.
Ancak, güvenlik kuvvetleri ile yardıma gelen
askeri
birliğin belirli görevleri beraber yapmaları halinde komuta, sevk ve idare,
görev verilen askeri birliğin komutanı veya
askeri
birliklerin en kıdemli komutanı tarafından üstlenilir.
d) Askeri kuvvet kullanılan durumların
gerektirdiği harcamalar İçişleri Bakanlığı bütçesine konulan ödenekten,
ödeme
emri beklenmeksizin yapılır.
Kolluğun Silah Kullanma Yetkisi Vardır
Olağanüstü
hal ilanından sonra kolluk kuvvetleri ile kendilerine görev verilen özel kolluk
kuvvetleri ve silahlı kuvvetler mensupları, görevlerini yerine getirirken
kanunlarda silah kullanmayı icap ettiren hal ve şartlardan herhangi birinin
tahakkuku halinde, silah kullanma yetkisini haizdirler.
Olağanüstü
halin, bu Kanunun 3 üncü maddesinin (b) bendi gereğince ilan edilmesi halinde,
silah kullanma yetkisini sahip bulunan güvenlik kuvvetlerinin teslim ol emrine
itaat edilmemesi veya silahla mukabeleye yeltenilmesi veya güvenlik kuvvetlerinin
meşru müdafaa durumuna düşmeleri halinde görevli güvenlik kuvvetleri mensupları
doğruca ve duraksamadan hedefe ateş edebilirler.
Silah
kullanan bütün personel hakkında 211 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri İç Hizmet
Kanununun 87 nci maddesinin V ve VI ncı fıkraları hükümleri ile 1481 sayılı
Asayişe Müessir Bazı Fiillerin Önlenmesi Hakkındaki Kanunun 3 üncü maddesi
hükümleri uygulanır. Ayrıca haklarındaki soruşturma işlemi tutuksuz
yapılır.
Yukarıda
belirtilen görevlilerin Devlet otoritesini, can ve mal güvenliğini korumak için
silah kullanmalarına ilişkinolarak bölge valisi ve il valisinin bu maddeye göre
verdiği emirler, uygun araçlarla ilan edilir.
OHAL’de Uygulanacak İlave Cezai Hükümler
Nelerdir?
Bölge
valisi veya il valisi tarafından, bu Kanun veya diğer kanunlarla verilen
yetkilere dayanılarak alınan tedbirlere aykırı hareket edenler, emirleri
dinlemeyenler veya istekleri yerine getirmeyenler veya kimliklerine dair kasten
gerçeğe aykırı bilgi verenler veya bilgi vermekten çekinenler, fiilleri başka
bir suç oluştursa bile ayrıca üç aya kadar hapis cezasıyla cezalandırılırlar.
Özel
maksatla kamunun telaş ve heyecanını doğuracak şekilde asılsız, mübalağalı
havadis ve haber yayan veya nakledenler, fiilleri başka bir suç oluştursa bile
ayrıca üç aydan bir yıla kadar hapis ve beşbin liradan az olmamak üzere ağır para
cezasıyla cezalandırılırlar. Eğer fiil, fail tarafından bir yabancı ile anlaşma
sonucu işlenmiş ise hapis cezası bir yıldan ve ağır para cezası otuzbin liradan
aşağı olamaz. Bu suçlar basın ve yayın organları vasıtasıyla işlenirse fail ve
mesulleri hakkında verilecek cezalar bir misli artırılarak hükmolunur.
Yorum:
Detaylı bir kanunla düzenlenen
OHAL geçmişte Güneydoğu Anadolu Bölgesi’nde uzun süre uygulanmıştı. O dönemki
uygulamada OHAL sürekli olarak uzatılmıştı. OHAL kanunu ile 6 aylık süre
öngörüldüğü halde 3 ay süre OHAL uygulanmasına karar verilmiş olması, FETÖ’nün
girişiminin tekrarlayabilecek ve deşifre olmamış kırıntılarının kısa bir sürede
bastırılabileceği inancından kaynaklanmaktadır. Buna karşın OHAL’in tüm Türkiye kapsamında
uygulanacak olması iç tehdidin nereden geleceğinin öngörülememesinden
kaynaklanmaktadır.
Yukarıda
da belirttiğim üzere 3 aylık sürenin FETÖ’nün etkilerinin tamamen silinmesi
için yeterli olup olmadığını zaman gösterecek. OHAL gerekli hallerde uzatılabilecek.
Ancak şu da bir gerçek ki yeni bir askeri veya sivil kalkışmanın toplumsal duyarlılık
kapsamında tekrarlayabileceğini zannetmiyorum ve aklıma getirmek istemiyorum. Ülke
olarak yaşadığımız bu zor günlerde hepimize geçmiş olsun.
Saygılarımla