3 Haziran 2015 Çarşamba

Rehinli Araçlar, Hacizli Araçlar, Yakalamalı Araçlar

Türkiye'de 19 milyonun üzerinde trafiğe kayıtlı araç bulunuyor. KDV ve ÖTV gibi mali yükümlülüklerden dolayı araç fiyatları diğer ülkelerdekinin 2-3 katı fiyata satışa sunuluyor. 

Hal böyle olunca araç satın almadaki finans sorunu banka ve finans kurumlarından çekilen kredilerde çözülmeye çalışıyor. Banka kredi taliplisinin sicilini bankaların ortak veritabanından sorguladıktan sonra kredi çıkıyor. Araç ruhsatına rehin ve satılamaz şerhi işleniyor.

Kredi ödemelerinde aksama yoksa son ödemeye müteakip araç sahibi rehnin kaldırılmasına ilişkin yazı ile aracın üzerindeki satılamaz şerhini kaldırıyor.  

Kredi ödemelerinde sıkıntı varsa tüm ödemelere rağmen ödeme gerçekleşmezse banka/finans kuruluşu araç sahibine ihtar gönderiyor ve buna müteakip icra işlemlerine başlıyor. 

Kredili araç üzerinde rehin olduğu için aracın yakalanması sonrası satışından elde edilecek para önce rehin alacaklısına ödeniyor. 

Aracın üzerinde rehin yoksa ve araca herhangi bir borçtan dolayı haciz konulmuşsa araç üzerindeki diğer hacizlere bakılıyor. 

Bir araç üzerine birden fazla haciz veya yakalama konabilir  mi? Bu teorik olarak mümkündür ancak aracın satışından elde edilecek gelir ile borç miktarı kıyaslandığında genellikle aracın satışından elde edilecek gelir düşük kaldığından hacizde alt sıralarda olan alacaklılar araç satışını istemezler. Kaldı ki yakalama için yerine göre değişiklik göstermekle beraber icra müdürlükleri araç başına 1.000.TL'den daha fazla avans talep ediyor. 

Geçenlerde uzun zaman önce yakalama talep etmiş olduğum bir araç için birisi beni telefon ile arayarak yakalamalı aracın yerini ihbar etti. Bu kişiden almış olduğun yardım neticesinde aylardır bulunamayan araç bir çırpıda yeddi emine götürüldü. Fiili haciz ve kıymet takdiri işlemine müteakip satış işlemlerine başlayacağız. 

Bir araç üzerine sırf haciz konulması borçluyu caydırmıyor. Araç yakalanıp yeddi emine çekildiğinde borçlu, alacaklı veya vekili ile irtibatı geçip borcunu ödeme yolunu tercih edebiliyor. Eğer ödeme kabiliyeti yoksa araç satılıyor.  

İcra ve İflas Kanunu Yönetmeliği Ekleri 



ve merak ettiğiniz pek çok konuya eski ve yeni site haritası bölümünden ulaşabilirsiniz. Bilgi paylaştıkça güzel. Cevabını bulamadığınız sorularınızı okuduğunuz yazının alt tarafındaki yorum bölüme yazarak sorabilirsiniz veya iletişim bölümünden e-posta ile bize ulaşabilirsiniz.

58 yorum:

  1. Yakalama konulan aracin borcu taksitlendirilirmi, avukat tek seferde borcu kapatin diyo yardimci olmuyor odeme konusunda yapilabiliyorsa bunun icin ne yapmamiz lazim ?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Borcun taksitlendirilmesi avukatın inisiyatifindedir. Meslektaşım bir an önce dosyayı kapatıp hem kendi alacağını tahsil etmek istemektedir hem de müvekkiline karşı sorumluluktan kurtulmak istemektedir. Taksitlendirme yapıp ödeme yapamazsanız taahhüdü ihlal etmiş olduğunuz için sıkıntı yaşayabilirsiniz.

      Sil
    2. Yapabiliyorsanız belirli bir ödeme yapın iyiniyetinizi gösterin. Avukat inisiyatif kullanacaktır.

      Sil
  2. Araca haciz koyalı 2 yıl oldu şimdi yakalama çıkarttım adresi veriyorum 155e aracı almıyolar bilgisi olan varsa sevinirim

    YanıtlaSil
  3. Merhabalar,

    2013 yılında ruhsat sahibi kardeşim olacak şekilde 2008 model bir araç aldık.Geçtiğimiz 2016 Mart ayında satma kararı aldık.2013 yılından bugüne kadar olan süreçte aracın yıllık vergilerinden 2014 2.taksidi 2015 yılı 1.ve 2. taksidi 2016 1. taksidini satış oluncaya kadar ödememiştik.Satış yapmadan önce tüm vergi borçlarını ödedik.Ancak Vergi borçlarının dışında 2 çeşit borç daha çıktı.Araç üzerinde haciz olduğu(4.000 TL) ve taksitlendirilmiş borç(6552 sayısı tecil kaldırma ile ödendi.(3.750 TL).
    Sonuç olarak öğrenmek istedim söz konusu 2 adet borç aracın kendi borçları mıdır/Araç sahibi olan kardeşimin vergi borçlarından kaynaklı borçlar mıdır?
    Konuya ilginize teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
  4. İcralık dosyalarım var bir arac gelecek ve üstüme olacak .. bu araca el konulur mu acil yardım lütfen trsekkürler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Borcun ödenmemesi halinde haciz gerçekleşir.

      Sil
  5. merhabalar ali emre bey. kardeşimin aracına alacaklı olan banka haciz koydurmuş ve gelip evinin önünden almışlar. yaklaşık 2 ay oldu. bankanın avukatı satışına ilişkin bana vekalet verin icradan satılırsa ucuza gider dışarda satarsak daha iyi satarız dedi. ama arac bir türlü satılmadı. şu an biz borçlarımızı kapatıp aracı geri çekmek istedik fakat icraa dairesi kıymet takdiri yapmış bu yüzden sadece icra yoluyla satılabilir deniyor. doğruluk payı nedir veyahutta nasıl bir yol izlenmelidir... teşekkürler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İcra dosyasına borcun tümümü yatırırsanız satış düşer.

      Sil
  6. Merhaba, bir borcumdan dolayı maaşımın 1.4 ü icra kesintisinde düzenli ödeniyor. bugün ogrendimki benim üstüme olan aracımda da haciz var. aracımı icra elimden alabilirmi? hangi durumda aracıma el koyabilirler?

    YanıtlaSil
  7. Merhaba ali Aydın bey ben Nakliyatçı lıkır yapmak için şirketle kendi aramızda sözleşme yaparak araç kiraladık bir yıldır vergi mükellefi yim nakliye faturası kendi adıma fakat şirketin bankaya çek borcundan dolayı bütün araçlarına haciz ve yakalama kararı alınmıştır ben bu karardan habersiz nakliye yaparken yüküyle birlikte araç jandarma tarafından yediEmine teslim edildi söz konusu yakalama mahkemece iptal edilen çeklere istinaden yapıldı kiralama yaptığım araç elimden alındığı için beş yıllık kira sözleşmem nedeniyle matur durumdayım mağduriyetimin çözümü için yardımlarınızı bekliyorum vereceğiniz cevap için teşekkürler saygılar. ..

    YanıtlaSil
  8. İyi günler benim bir sorum olacaktı
    Ben 3 bin liraya bir tanıdıktan araba aldım ancak araba alırken vekalet veya aldigima dair hicbirsey belirtmedim.Arabaya 2 sene bindim , sonra e devletten baktigimda araca 2015'in 6 ayinda yakalama emri cıkmıs sahibininin sgk ya borcu varmis adam odemeyince araba haciz konulmus. Araci ustume alamiyorum . 1) sahibininin baska bir mulk uzerine hacizi kaydirma sansi varmi? 2) 1 sene sonra yakalama emri düsermi. 3) Bu durumd ne yapmam lazım TESEKKURLER

    YanıtlaSil

  9. İyi günler benim bir sorum olacaktı
    Ben 3 bin liraya bir tanıdıktan araba aldım ancak araba alırken vekalet veya aldigima dair hicbirsey belirtmedim.Arabaya 2 sene bindim , sonra e devletten baktigimda araca 2015'in 6 ayinda yakalama emri cıkmıs sahibininin sgk ya borcu varmis adam odemeyince araba haciz konulmus.bu yuzden araci ustume alamiyorum 1) 1 sene sonra yakalama emri dusermi 2) baska bir mulk uzerine haciz kaydirilabilirmi tesekkurler

    YanıtlaSil
  10. Merhaba iyi günler benim aracımda mülkiyetli var bu mülkiyetli kişi aracı yakalatmaya kalkarsa ne kadar süre sonra sistemden yakalatma çıkar

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Haciz demek istediniz herhalde. Haciz koyarken yakalama da isteyebilir.

      Sil
  11. Merhaba aracimin uzerinde hak mahtumiyeti koyan bi kisi benim iznim olmadan veya yakalama olmadan el koyup kullanma haki varmi acaba arac benim ustume ve herseyinden ben sorumluyum

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İcra dairesi yakalamalı aracı otoparka çektirir ve sattırır.

      Sil
  12. Merhaba şimdi bizim araca haciz koyulmuş bu haciz yakalamalımı değilmi nasıl öğreniriz

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bulunduğunuz ilçenin trafik şube müdürlüğüne giderek oradan sorabilirsiniz.

      Sil
  13. Merhaba,

    Senetli borcum için alaklı evim ve aracıma ihtiyatlı haciz işlemi başlatmış ama icra aşamasına geçmedi kendisi ile görüştüm 6 ay sonra aracımın haczi düşeceğini 1 yıl sonra evimin haczi düşeceğini belirtmiştir. doğrumudur. veya benim yapmam gereken birşey varmı

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Doğrudur ancak siz yine e devlet şifresinden dosyanızın olup olmadığını kontrol edin.

      Sil
    2. ali bey merhaba, 6 ay 29 eylülde doluyor. benim gidip icra dairesine başvurmam gerekirmi yoksa otomatik olarak sistemden düşer mi
      teşekkürler.

      Sil
    3. Haciz kaldırılması ve sair işlemler için dilekçe vermek gerekir.

      Sil
  14. Mrb ali emre bey aracimda ihtiyati haciz var ama bu borcu ödemek için aracimi satmam gerekli noterden satis mumkunmu Teşekkürler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hacizli olarak aracı satış yapmanız mümkün ancak hacizli aracı kimse satın almak istemez.

      Sil
  15. Selamlar. Bir araç almayı düşünüyorum ancak aracın sahibi bu terör olayları nedeniyle açığa alınmış bir öğretmen. Ben aracı noterden üzerime satın alırsam daha sonra bir sıkıntı yaşar mıyım? Teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Araç üzerinde tedbir bulunabilir. Noter satışını yapmadan parayı vermeyin.

      Sil
  16. Merhaba ali bey banka aracim kapımın önünden otoparka çekti ve borcun tamamını istiyor iyi niyeti gösterme amacıyla 2000tl yatirdim bu arada borç 26000tl bulunduğu otoparkta 1 hafta kalması için ödemeyi yaptım kalan 24000tl ödemeyi gerçekleştirdiğimiz de vade farkı dusuyormu nihayetinde 24 aylık vadeli borcu ödemiş oluyorum yoksa neyse onumu alıyorlar şimdiden teşekkürler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Borca faiz işler borç o rakamda kalmaz. Aynı zamanda borcun taksitlendirilmesi diye bir zorunluluk yoktur. Alacaklı bir an önce alacağına kavuşmak için uğraşır.

      Sil
  17. Merhaba.
    Ben mülkiyeti muhafaza kaydı ile aracımı sattım. Daha sonra alıcı taksitleri ödemedi. Nasıl bi yol izlemeliyim ? Araca alıcının baska alacaklıları haciz koyup koymadığını bilmiyorum. Böyle bi durum var ise de aracı yakalatırabiliyormuyum ? Yakalansa bile baska alacaklılar var ise ilk sıra ben mi olurum ? teşekkürler.

    YanıtlaSil
  18. Ali Bey merhabalar
    Aracımın üzerinde aynı dava dosya numaransında 3 tane haciz var mesela 2015/13031 dosya numarasından farklı tarihlerde 3 kez araçta haciz görünüyor bu ne anlama geliyor
    Teşekkürler iyi çalışmalar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ihtiyati haciz numarası olabilir, haciz düşmüş ve yenileme söz konusu olmuş olabilir. Detaylar için bir avukat ile görüşün.

      Sil
  19. araca vergi dairesi yakalama koymus aracı 5 6 ay önce yakaladılar otoparka cektiler su an borcları yapılandıracagım,yapılandırdıktan sonra yakalama kalkar ve aracımı geri cıkarabilirmiyim

    YanıtlaSil
  20. Bu konuda inisiyatif vergi dairesi icra memurunda. Bir avukat ile irtibata geçin

    YanıtlaSil
  21. Merhaba Emre bey kredi borcumdan dolayı arabama haciz koydular eger arabamı alıp otoparka cekerlerse otopark ücretini benmi ödüycem simdiden tesekkürler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İcra takibinden doğan tüm masraflar borçlu tarafından ödenir.

      Sil
  22. Benim aracimda yaklama var arac ortada yok mal kacirmadan bana dava acabilirmi simdiden tesekkurler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba babam vefat etti araçlar var onun üzerine ve hacizler var bankalardan ancak ben bu borçları ödedim halen duruyor ama hacizler icra dairelerinden görünüyor sistemde aracın vize ve sigortası yok üzerimize alamazmışız hacizler kalkmadan vize ve sigorta için üzerimize almamız gerekiyomuş galiba. yakalama yok üzerinde sadece haciz var ne yapabiliriz

      Sil
    2. Bu yorum yazar tarafından silindi.

      Sil
    3. Aracın bulunamaması dava konusu değildir.

      Sil
    4. Babanızın vefatından sonra intikal işlemi ile araçların mirasçılara geçmesi gerekiyor. Süresi dolan hacizler düşer. Alacaklı avukatından hacizleri kaldırmasını isteyebilirsiniz veya süresi dolmuş ise hacizleri icra müdürlüğünden kaldırabilirsiniz.

      Sil
    5. Ali Bey merhaba, alacağımız olan bir kişinin aracına yakalama emri çıkarttık. Aracın yerini tespit edersek, Jandarmaya gidip aracı almalarını mı söylememiz gerekiyor; yoksa icra müdürlüğüne gidip, icra memuru ile mi aracın yanına gitmemi gerekiyor. Çok acil ve hayati bir durum. Şimdiden cevabınız için çok teşekkürler. saygılarımla.

      Sil
  23. aracım su anda otoparkta yaklaşık dört yıldır e devletten baktığımda farklı tarihlerde hacizler görünüyor ve bir tane yakalama var şimdi ise bana bir yazı geldi icra dairesinden otopark parasını ve kişi parasını yatırıp on beş gün içinde arabasınızı almazsanız araba satılacak diyor aracta 2010 senesinden yakalama var diğerlerinde yok arabayı alabilirmiyim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yeddiemin değişikliği ile aracı alabilirsiniz ancak yeddiemin ücreti ödemeniz gerekiyor. Astarı yüzünden pahalı olabilir.

      Sil
  24. Yaklaşık 5000 tl civarında trafik cezam var ve geçenlerde vergi dairesinden borcunuzu yatirin diye evrak geldi. Borcu yatirmazsam arabaya haciz gelirmi , haciz gelirsede araç hemen satilirmi , aracimin degeri 9000 tl civarında , yani kısaca arac yakalanirsa bu borçtanda kurtulurmuyum?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Araca haciz konulur. Satılması için yakalanması lazım. Satış bedeli borcu kurtarmayabilir. Çünkü araç satılana kadar borca faiz işlemeye devam eder.

      Sil
  25. Meraba ali bey bir sorum olucakti bana dava acmislar rehinin paraya cevirme ve ben borcumu odeyim diyorum benden fazla para taleb ediyorlar aracimda rehinleri var icra dairesine yatirsam rehin kalkarmi simdiden tesekkurler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İcra dairesine borcu ödediğinizde icra takibi sonuçlanır. Ancak rehni alacaklı kaldırır.

      Sil
  26. merhaba ali bey bişey sormak istiyorum şimdiden tesekkürler. alacaklı olduğumuz kişinin arabasına yakalama koyduk ama yaklasık arabanın üstunde 30 a yakın haciz var arabanın degeri 55 bin civarı bizim senet 40 bin arabayı yakalatıp araaba satılırsa parayı sıraylamı alırız yoksa ilk bizmi alırız ?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İlk haciz koyandan başlarak sıra cetveli düzenlenir. Satıştan elde edilen para ile sıradan ödeme yapılır. Alt sıralarda iseniz satmak için masraf yapmayın.

      Sil
  27. Merhaba, motorsikletim üzerinde yaklaşık 6 yıldır 2 tane haciz var ve araç trafikten çekildi. Borcu ödeyemeyeceğim için aracı geri almak istemiyorum. Plakayı iptal edebilir miyim? Ya da nasıl edebilirim? Çünkü sürekli MTV borcu ödüyorum. Teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Araç satılana kadar öderseniz. Ödemezseniz vergi dairesi satış ister. Satıştan sonra yeni vergi borcu tahakkuk etmez.

      Sil
  28. Merhaba ali bey benim aracımı yakalayıp bağladılar bir bankaya olan borcundan dolayı yaklaşık 10 ay oldu aracımın değer tespiti yapıldı fakat banka avukatı satış istemedi ben aracımı nasıl alabilirim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İcra dairesine müracaat edin. Aracı almak istediğinizi belirtin, yeddiemin ücreti ödeyerek aracınızı alabilirsiniz.

      Sil
  29. Mrb Ali By sorum şu aracım rehinli olarak yakalama emriyle otoparka çekildi daha önce tahahüdü ihlal ettiğim için araç açık arttırmayla satılacak yanlız araçta 3 haciz daha var bunlarda alacaklarını icra satışında talep edeceklermi yani aracın üstünde 3 haciz + vergi borcu bandrol var bunlar kapanmadan satış yapılabilir mi teşekkürler iyi çalışmalar...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Satıştan elde edilen para sırasıyla dosyalara ve masraflara dağıtılır.

      Sil
  30. Yanıtlar
    1. Haczin kaldırılması için icra dosyalarına bir avukat vasıtasıyla müracaat edin.

      Sil