11 Nisan 2015 Cumartesi

400 Milletvekili Tartışması ve Anayasa

İktidar ile muhalefet arasındaki diyaloglar demokrasinin temelini oluşturur. Demokrasilerde milli mecliste sahip olunan mensup sayısı arttıkça mensubu olunan siyasal partinin gücü artar. 
İktidar karar mercinin başında olmayı ifade eder. Ancak iktidar mutlak bir güce sahip olmak demek değildir. Zaten insanoğlu mutlak güce sahip olamaz ancak olmaya çalışır. Dünyanın dönüşünü durduramaz, dönüşe ayak uydurur, yörüngede kalır. 

Seçmenler de yörüngedeki uydular gibidir. İktidara ya da iktidardaki gücün uydusu olurlar. Merkezin çevresinde dönerler. Merkezin gücü azalırsa başka bir gücün çekimine girerler. 

Gelelim devletlere; Devletlerde iktidara sahip olmak iki türlüdür. Ya iktidarı asaletin kurarız ya da tali olarak iktidara sahip oluruz. 

İktidara sahip olan parti yetkiyi Anayasadan alır. Anayasa da mutlak değildir; değiştirilebilir. Burada karşımıza Anayasayı değiştirme sorunu çıkıyor? Anayasayı bir çırpıda değiştirelim mi? Yoksa Anayasa iktidarı elinde tutan partinin güdümünde mi olsun?

400 milletvekili tali kurucu iktidar için sembolik bir rakamdır. Anayasayı halk oyuna ihtiyaç duymak için 367 sayısı yeterlidir. Ancak 330 milletvekilinin oyu ile de Anayasa değiştirilebilir. Peki aradaki fark nedir? 330 milletvekili ile Anayasayı değiştirdiğimizde bu değişiklik ayrıca halk oylamasına tabidir. Yani halk oylamasında değişikliğin evet oyu ile  onaylanması gerekmektedir. İktidar ve destekçi diğer partilerin  kolayca değiştirebildiği anayasalar yumuşak anayasa, iktidar ve destekçi partilerin kolayca değiştirilmediği Türkiye Cumhuriyeti Anayasası gibi Anayasalar sert anayasa olarak ifade edilir. 

Peki bu değişikliğin mimarı olan iktidar partisinin iktidarı neden asli ya da tali kurucu iktidardır?  

Atatürk Devrimi Cumhuriyet rejimine geçiş ile Asli Kurucu iktidar rolünü üstlendi. Takip eden dönem ki partiler Anayasanın 1., 2., ve 3. maddeleri dışındaki maddelerde değişiklik yapma hakkında sahip oldukları için tali kurucu iktidar oldular. Zaten bu değişiklik teklif dahi edilemez.  

Hukuk Fakültelerinde Anayasa Hukuku. 1. sınıfta okutulur. Bir üst paragrafı okuyan berrak zihinli ve gözleri geleceği umutla parlak bakan hemen her hukuk fakültesi öğrencisi hocaya ya da asistana şu soruyu sorar; Anayasa'nın 1., 2. ve 3. maddeleri yeterli çoğunlukla değiştirilirse ne olur? 

El cevap o değişikliği yapan iktidar asli kurucu iktidar haline geçer. Belirli bir dini, siyasi veya sosyal sınıfın egemenlik gücünü kontrolünde yeniden bir devlet kurulmuş olur.

Sonuç olarak Devlet düzenin omurgasını oluşturan Anayasa değiştirilebilir olması veya olmaması ya da kolay değiştirilebilir olması ve olması açısından ayrıma tabidir. 

Saygılarımla, 

Hükmün açıklanmasının geri bırakılması nedir?
Kitap tanıtımı: Amazon.com ve Yaratıcısı Jeff Bezos
Özgecan ve Adam Öldürme Suçu 
İcra Dosyasında Faiz Hesaplama
Kadıköy Avukat


ve merak ettiğiniz pek çok konuya eski ve yeni site haritası bölümünden ulaşabilirsiniz. Cevabına bulamadığınız sorularınızı okuduğunuz yazının alt tarafındaki yorum bölüme yazı yazarak sorabilirsiniz veya iletişim bölümünden e-posta ile ulaşabilirsiniz.