4 Nisan 2015 Cumartesi

İç Güvenlik Paketi

İç Güvenlik Paketi uzun tartışmaların ardından TBMM'de 27.03.2015'te kabul edilip Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan tarafından onaylanarak 04.04.2015 tarihli Resmi Gazete'de yayınlandı.

Resmi Gazete yayınlanan İç Güvenlik Paketi Tam Metnine ulaşmak için buraya tıklayın.

68 maddelik bu metinden geneli ilgilendiren bazı bölümlerini incelemeye geçebiliriz. 

1.madde ile mülki amirin görevlendireceği kolluk amiri acele hallerde sözlü acele olmayan hallerde yazılı olarak daha sonradan 24 saat içinde görevli hakimin onayını sunulmak kaydıyla kişinin üstü ve eşyası ile aracın dışarıdan bakıldığında içerisi görünmeyen bölümlerini arayabilir hükmü getirilmiştir. Burada akla gelen ilk soru geriye aranacak neresinin kaldığıdır. 

3. madde ile müşteki, mağdur veya tanık ifadeleri talep halinde ikamet veya işyeri adresinde alınabilecektir. 

8. madde ile toplantı ve gösteri yürüyüşlerinde sıralı sayılı aletleri taşıyanlar ile kimliklerini yüzlerini gizleyecek şekilde kapatanlar 2-4 yıl arası cezalandırılacaktır. Aynı maddede bu toplantılarda yasadışı örgüt ve toplulukların giysilerini giyenler ile suç sayılan afiş ve sair işaret ile slogan atanlar ve sesi yayanlar 6 ay- 3 yıl arası hapis ile cezalandırılır. Yaptırım olarak öngörülen cezaların fahiş olduğu tartışılmıştır.

10. madde ile terör örgütü propagandası içeren toplantılarda yüzünü kapayanlar için 3-5 yıl arası ceza öngörülmüştür. Bu kişiler ayrıca yasak madde kullanmaları halinde 4 yıldan az ceza alamayacaklardır. Neticeten verilen ceza hükmün açıklanmasının geri bırakılmasına ilişkin CMK. m.231'deki yasal sınırların üzerindedir. 

13. madde en çok tartışılan maddelerden biridir. Bu madde ile mülki amir tarafından belirlenecek kolluk amiri kişileri suç üstü hallerinde 24; toplu olarak işlenen suçlarda 48 saate kadar gözaltında alabilecektir. Bu kişiler en geç 48 saat ile dört gün içinde hakim önüne çıkarılır hükmüne yer verilmiştir. Sınırlı sayma yöntemiyle bazı suçlar bu kapsamda değerlendirilmiştir. 

14. madde ile CMK. m.100'de sayılan katalog suçlara toplantı ve gösteri yürüyüşleri kanunu m.33'te sayılan suçlar ile 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanunu m.7/3 sayılı suçlar eklenmiştir. Hal böyle olunca hakim bu suçtan soruşturulan kişileri tutuklamak zorunda kalacaktır. 

15. madde bir diğer tartışılan maddedir.  Vali geniş yetkiler ile donatılmıştır. Bu yetkileri kullanmak üzere kaymakamlarda yetkilidir. Ancak kaymakamın yetkileri tartışmalarda çok ön plana çıkmamıştır. İstanbul, Ankara, İzmir gibi büyük şehirlere bağlı bazı ilçeler pek çok ilden daha büyük nüfusa sahip olup kaymakamlarda olağanüstü yetkiye sahip olmaktadırlar. 

16. maddele olağanüstü hallerde vali tarafından alınan kararları uymayanlara 3 aydan 1 yıla kadar hapis cezası ile cezalandırılabilirler. 

19 madde çok tartışılmayan araç kiralama şirketlerine ilişkindir. Bu şirketler araç kiralayanlara ilişkin belgeleri talep halinde ibraz yükümlüğü altına girmişlerdir. Aksi durum 5000-10bin TL idari para cezası ile yaptırım altında alınmıştır. Yine bu şirketleri bilgileri bilgisayar ortamında ve emniyet kullanıma uzaktan ulaşıma açmak zorundadırlar. 

29. madde ile polis koleji öğrencilerin başka okullara nakli düzenlenmiştir. 

50. madde ile jandarma teşkilatı generallerinin atanmaları İçişleri Bakanı ile birlikte müşterek kararnameye bağlanmıştır. 

Tasarıdaki birçok madde iktidar ile muhalefet arasında büyük tartışmalar neticesinde tasarıdan çıkarılmıştır. Ancak bu haliyle bile Ana Muhalefet Partisinin önümüzdeki günlerde Anayasa Mahkemesi'ne başvurması bekleniyor.

Hazırlık Soruşturması Nedir?
Ev Haczi Kalktı Mı?
Hükmün Açıklanmasının Geriye Bırakılması Nedir?
Tutuklama Nedir?
Hukuk Fakültesi Öğrencisine Tavsiyeler

ve merak ettiğiniz pek çok konuya eski ve yeni site haritası bölümünden ulaşabilirsiniz. Cevabına bulamadığınız sorularınızı okuduğunuz yazının alt tarafındaki yorum bölüme yazı yazarak sorabilirsiniz veya iletişim bölümünden e-posta ile ulaşabilirsiniz.